Og jeg kan bare sige: GLÆD JER DRENGE OG PIGER!!! !2heart
Det hele er helt nyt og bilen er tiltænkt en helt ny målgruppe af købere. Det er ikke pendlere, det er ikke 18årige, det er ikke pensionister, det er ikke børnefamilien, det er ikke dem der vil have en billig bil. Nej, det er dem der vil have topdesign, top kvalitet, er med på moden, dem der har de nyeste gadgets og mobiltelefoner. Folk som køber iPod, fladskærme, designermøbler og Gucci tasker. Det er den lille målgruppe af unge mennesker der endnu ikke har fået børn, eller har valgt at føre et kariereliv i en god betalt stilling og somregelt bor i en stor lejlighed midt i København, uden fast parkeringsplads. Jeg vil sige, at conceptet stort set er det samme som Scion i USA !thup
Selve bilen er genialt lavet. Der er tusindvis af bitte små detaljer, som sammenlagt giver en meget rummelig microbil. Jeg er 176 høj og havde ingen problemer med at sidde bagi. Jeg kunne enda sidde bagved føreren, som ellers er trukket lidt tilbage i forhold til pasageren, dog ikke så bekvemt.
Idéen bag denne bil, kommer fra en ingenør, som havde fået stillet den opgave, at lave en bil der var under 3meter lang. Kort sagt, chefen havde ryddet et kontor og tegnet 2 streger med 3meter imellem og sat 4 køkkenstole imellem. Værs'go at komme igang. !dodge Resultatet er sindsygt. Motoren sidder ekstremt lavt, den er vippet 26grader fremad foroven, differentialet er flyttet om foran gearkassen, tandstangen er flyttet op, benzintanken er på 36L men kun 10cm høj og er placeret midt under bilen. Rudehejset i dørene er lavet med kabeltræk i stedet for skinner, så dørene er ekstremt tynde, der er 9 airbags og som noget helt nyt er der airbag i bagruden og en "løgpose" i pasagersædet under lårene, hvis formål er at vippe benene op ved kolision. Motorophængene er elektrisk justerbare, så de er bløde i tomgang og faste ved acceleration (ligesom Landcruiser VX100). Kabinen er bygget op i et kabinet af højstyrkestål, som forhindrer kabinen i at kolapse og istedet dreje eller skubbe bilen rundt. Den har fået 5 stjerner i den nyeste EURO NCAP Crashtest, som er væsentlig strengere end den gamle.
Det nye styretøj er genialt, den bil har mindre venderadius end nogen anden bil jeg nogensinde har set. Til sammeligning skulle vi prøve en forhindringsbane med en SMART hvor vi skulle manørere den gennem banen uden at bakke og uden at påkøre nogen kegler. Det var stort set umuligt, men legende let i iQ. Man kunne nærmest tale i tlf, stille radioen og kigge efter tøser samtidig. Det kunne lade sig gøre i SMART, men kun lige på et hængene hår i 3. forsøg. iQ drejer ikke bare, fronten bliver nærmest skubbet til siden som en indkøbsvogn hvor du tager fat ude foran. Sindsygt.
Jeg kender nogen der har været ude og køre i den, de siger at det føles slet ikke som en lille bil at køre i. Den har samme komfort som mellemstore biler. Vigtigst af alt er den slet ikke så blik agtig som Aygo!
Thomas P: Så vidt jeg ved, vejer iQ 875 eller 825kg - og kommer eksempelvis med den opdaterede 1,4 D4D motor med 90hk og 200nm - i Yaris er den sjov, og Yaris vejer 200kg mere iQ kommer vidst nok til at koste cirka 156k - men med hvilken motor det er, har jeg INGEN ide om... Så det tal er lidt latterligt...
Jeg glæder mig til at prøve den, jeg overvejer om man skulle have sådan en i stedet for en Yaris - for at være irriterende
Læs mere her: - klik her! - Så at det ikke er til unge, det ved jeg nu ikke! Jeg synes ikke at jeg er ekstrem godt lønnet, men det er da en pris som jeg kan betale samtidig med at have lejlighed...
jeg så også bilen hos den lokale forhandler igår, troede først det var en faceliftet aygo eller sådan noget, indtil jeg kom tættere på og der stod et stort IQ skilt på siden :P
For fisen - den er sgu da feeeeeed - sådan een må lillemor sgu have, i sort og med fælge der matcher supraen.... Så kan de holde side om side.... Hippiebilen og Kutteren!
Smølfen Du tror ik at du bliver førtids-invalide-handicappet-pensionist af at køre i den bil ? Tænker på alle de timer hvor man skal sidde klemt sammen, mens mam mere og mere kommer til at ligne farmor... !2confused
Vægten er lige under 900kg, 860kg mener jeg han sagde.
Jeg prøvede både 1,0 3cyl. som også ligger i Yaris og Aygo, den er pænt sløv. Og så prøvede jeg 1,4 D-4D med 90hk og 190nm. Den er sjovere, men ikke syg hurtig, selvom det føles voldsomt i den, da hele bilen vipper frem og tilbage ved gearskift.
Den kommer også i en 4cyl 1,33 benzinmotor med VVT-i, som skulle have 100hk og 125nm.
Ingen af motorene kan få bilen under 11sek fra 0-100. Lidt træls, når min gamle Corolla AE101 1,6XLi var opgivet til 10,0sek.
De regner kun med at sælge bilen på Sjælland, for man kan nemlig ikke få jydekrog til den. HAHAHAHAHAHAHAHAHA !2grin
Kan kun give Evolution fuldstændigt ret.. Var med nede i Sevilla og prøve den.. Og den er fed..
1,0 er en helt anden oplevelse end den man har i Aygo og Yaris. Og i kombination med den nye CVT gearkasse kører den konge..
1,4 Syns jeg nu er kraftfuld, og den nye 6trins gearkasse til motoren fungere rigtigt godt.
1,33 Tja.. Prøvede den i den faceliftede Yaris... Ganske fin motor, og støjsvag, er sat til at køre omkring de 20km/l i Yaris'en, så det bliver spændende at se hvor langt den går i IQ'en. Også er den jo med start/stop system..
Pladsmæssigt, er der intet at klage over så længe man kun er 2 i bilen, når man bliver 3 kan det gå, og ved 4 så skal føren og den der sidder bag være små. Men jeg sad på de tre af pladserene uden de store problemer,m og jeg er 197cm høj..
I øvrigt lige for at holde jer ajour - så har den altså 205 nm hvis den er koblet til den nye 6 trins gearkasse... altså i 1,4 D4D...
Den gamle havde nemlig 190 nm ... Ganske fornuftigt i sådan en lille bil. Burde trække som RAV4 der har 400 nm til 1650 kg. Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
Ehm, den ER et modefænomen! Og ikke bare en standardvare, som konkurrenterne også har. Den skal nok finde sine købere, det er jeg helt overbevist om. Det er jo ikke en Hr. og Fru Danmark bil :o)
Nok bare mig som er lidt bitter over, at når Toyota nu endelig kommer med en bil der skiller sig mere ud fra normen - end hvad man normalt ser fra den side - så er det også noget man skal bløde kassen for at få fingre i
Jeg er inkarneret Toyota dreng, men når man står og overvejer en mini-bil til husstanden og man syntes Aygo er for meget blik og for lidt reel bil, så kan et prisskilt som dette godt få mig til at overveje om jeg ikke ville få meget mere bil ud af en Suzuki Swift, der er langt billigere
Hmmm... 100k er da ikke meget man skal låne for at købe sådan en...
1 ting er sikkert, og jeg så skal betale mig fra det, så skal jeg prøve sådan en. Men med de priser der er i SE så koster den nok ikke meget mere end 300 svenske per dag med fri kilometer :-D
Hmmm... 100k er da ikke meget man skal låne for at købe sådan en...
forholdet er vel det samme derovre, blot tænker danskere med det samme at 100k jo er et greb i lommen i forhold til danskerprisen, men den almindelige svensker vil måske nok tænke som jeg gør at det er en hamper pris i forhold til hvad der ellers er på markedet
.. men sådan er det jo med modefænomener
Jeg tænker lidt at Toyota måske var kommet længere, hvis hele konceptet blev lanceret under et andet navn, som det f.eks. er tilfældet med Scion i USA, så kunne man passende have introduceret Scion programmet i Europa også - men det vil selvfølgelig kræve en omstrukturering af forhandlernettet
Og så har jeg været ude og prøvekøre en iQ2 1,4 D4D km-stand da jeg nappede den: 80km
Den er ufatteligt morsom at køre i! Lige da jeg kørte ud fra forhandleren i Måløv, trådte jeg ikke særlig hårdt på speederen - men bilen reagerede som om den fik tæv... Den trak bare igennem fra starten af, jeg tænkte "så hårdt trådte jeg da heller ikke?!" og løftede ikke foden særlig meget før speederen slap skosålen!
Man skal lige vende sig til bilens køreegenskaber, det er ret mærkeligt at der stort set ikke skal pilles ved rattet før bilen svinger rundt om sig selv. Styrtøjet er MEGET livligt. Den ligger fint i sving skal det så siges. Uden at den fik megatæv, så skulle den da lige smage et sving eller to - og den gør det godt!
Kabinen er - ja, ikke just køn... Brun med pletter på forsæderne, bagsædet og ryglænet bag er lidt som at åbne en meget stor bog, det er FLADT. Bagagerummet ... Det fandt jeg vidst egentlig aldrig! Skal vi ikke bare sige, at den blå plasticholder til prøvenummerpladerne var nødt til at blive bukket for at kunne ligge der... Det er mildest talt ikke et sted man opbevarer andet end de 6 øldåser der kan ligge på langs! Udover betrækket og det kedelige bagsæde, så føler man ikke at bilen er lille - Aygo føler jeg mig klemt i, iQ (som jo er mindre) følte jeg mig godt tilpas, den virker faktisk større end Yaris. Plads, ja - jeg er sikker på at selv 2meters-folket kan folde sig ind i en iQ og sidde fint! Førersædet kan rykkes ret langt tilbage. Det virker fint! Passagersædet er også fint. Bagsædet derimod... Jeg ved ikke hvordan der skal kunne sidde voksne deromme! Min far sad på passagersædet efter jeg var hoppet om på bagsædet, min far var nødt til at sidde som på en spisestuestol for at jeg kunne have mine knæ i en stilling som ikke gjorde ondt. En bil til to voksne og to børn i barnestole! Instrumenteringen - tja, den er ny-designet! Til at finde ud af, men også ret spacy.
Boardcomputeren ligner simpelthen lort - der er to fæle, spidse meget tynde pinde som er de knapper som tilhører boardcomputeren. Skærmen sidder dybt nede i plasticen og er firkantet. Ikke just noget som passer ind i kabinen synes jeg - den virkede malplaceret! Hvorfor ikke sætte boardcomputer sammen med speedometer tænker jeg? (se billede)
Set bort fra de lidt negative ting jeg har at sige om bilen - så er den utroligt spas at køre i, og jeg kunne godt se et marked for den bil! Egentlig kunne jeg godt selv overveje (stadig) om jeg ikke skulle erhverve mig en iQ3 1,4 D4D - den står bare til cirka 210k, så det er RET tæt på en Yaris 1,4 D4D SOL på hvide plader. Og der er trods alt stadig plads til at man bygger anlæg i den - og der er plads til folk på bagsædet...
Men absolut en oplevelse værd! Prøv den før din nabo!
Iøvrigt fattede forhandleren ikke så meget af min henvendelse ... For iQ er jo slet ikke blevet annonceret nogen steder at den er kommet til landet ?!?! Jaja - vi er nogen som følger lidt med
Toyota har iøvrigt endnu ikke en Flex-løsning - så det er "at betale"...
Nu har iQ jo ikke haft officiel præmiere i DK endnu, så det er sq nok derfor du ikke har set nogen reklamer for den
Nogle forhandlere har bare været heldige at få den ud i så god tid og de benytter sig af at vise den frem. Læg mærke til der var prøveplader på, det er der altså ikke på en DEMObil, den skal køre på alm nr. plader da DEMO'en jo ikke er til salg pt.
Er der andre end mig der synes den faktisk er for stor? !dodge Prøv lige at se de kæmpe store hjul der er på den og alligevel er der mindst 15cm op til skærmkanten. Det er jo en Landcruiser - bare lidt kortere. :p
Jeg beholder sq min Starlet lidt endnu, den passer mig fint. Skal bare lige have en streamer på bagklappen, hvor der skal stå: Starlet - fordi jeg ikke behøver potensforlænger.... !thup
Hehehe Evo - jeg tror at grunden til at der rent faktisk er et nogenlunde brugbart bagsæde (hvis man er to dværge - aka under 180cm høje) som kan sidde i højre side af bilen - så er der plads til en person mere end i en Smart.
Og ja - den har rigtigt nok ikke haft premiere endnu. Sælgeren snakkede noget om at der nok også snart kommer en introduktionsweekend
Så var der intro-weekend i Næstved og jeg kan tilslutte mig skaren af prøvekørere
... den er sjooooov!
Tog pigerne med over til Klaus og han var hurtig til at lokke os ud i den, så ind på bagsædet med 2 autostole, en forudvendt og en bagudvendt. Det kan godt være de stod tæt, men så kunne Maria også nusse med Ditte og det kan hun absolut ikke i Camryen :-D
Det fede var også at jeg kan kunne stå inde I bilen, foroverbøjet, og montere stolene/selerne på bagsædet uden jeg var ved at vælte ind over tøserne, det kan jeg sgu ikke gøre i Camryen
Ditte sad i den bagudvendte bag førersædet og det gik lige med mig bag rattet (de rager noget frem i bilen, de stole). Jeg skulle godt nok rykke mig nogle cm længere frem end jeg kunne ønske mig, men det gik dog.
Maria og Heidi kunne fint indfinde sig i passagersiden, selv om man sidder meget fremskudt for at lave plads til bagsædet.
Den kører sgu sjovt og slet ikke så livlig i styretøjet som jeg frygtede. Faktisk kørte den klippestabilt i fart, meget overraskende.
Jimmi har helt ret i sin beskrivelse af at det føles som at skubbe en indkøbsvogn - hele bilen følger med ved ratudslag, den svinger ikke, den drejer på en 25-øre! Inde i Fensmark by kørte jeg ind til kantstenen og lod en bil passere - jeg TROR de gloede lidt da jeg derefter lavede en dobbelt U-vending og fortsatte efter dem :-D
I det hele taget er kvalitetsindtrykket godt, tunge dører der lukker med et "dump" og ikke et "klank" som i Aygo - jeg vil hellere ses i en IQ end en Aygo, slet ikke samme blikfornemmelse og billigbilslook over IQ
... men 163k for den model vi prøvede er sgu stadig pebret
Nu har jeg prøvet IQ 2. Jeg er dybt forelsket Jo, den er lille, og den er ikke billig, men det er dejligt, at Toyota endelig har en livsstilsbil der er ufornuftig. Toyota er altid det fornuftige valg og jeg har haft mange af dem, og altid elsket dem.
Nu kan jeg få noget specielt som stadig er en toyota (fornuftig).
Den kan ikke rigtig sammenlignes med noget. Vil du have en billig bil, glem det Vil du have den mest fornuftige bil, glem det
Den kører bare som en meget større bil, men intet bagagerum. Hvad kan du forvente på 3 m? Hvis sæderne lægges ned og den er to-personers er det en anden sag, så er det mere fornuftigt, men det smarte er jo netop, at du kan være 4 (på en kortere tur)
Jeg er også umiddelbart indstillet på at give den bil en chance - jeg kigger efter min første bil nogensinde, så her spiller forsikringerne jo også ind - det er hundedyrt for en 1.gangskøber som mig - at jeg er 40 år er de jo ligeglade med
Grundmodellen står til 143K, og skal man have en decent udstyrsmodel (IQ2) skal man smide ca 167K. Tror I ikke at man i disse tider kunne få lidt rabat på mellemmodellen?
Jeg mener, Toyota burde vel have interesse i at få et par eksemplarer til at køre rundt og reklamere? (jeg ved godt de har 25 udlånsbiler kørende fast rundt her i Kbh).
Noget helt andet - hvad om man gik nogle stykker sammen? Mon ikke man kunne få noget god rabat på den facon???
Fandt man f.eks. 10 personer der ville købe IQ'en, kunne man gå til en forhandler og virkelig tilbyde et stort køb.. men det er der måske andre der har fundet på også?
Jeg tror ikke der er meget rabat at hente når bilen er så ny. Det vil nok være noget andet sidst på året, eller om nogle år, lige inden der kommer et facelift. Så er der penge at spare. Men, bilsælgerne er nu hungrene efter at få solgt biler i disse tider, så hvis bilen bliver financeret hos Toyota finans, og du køber lidt ekstraudstyr, burde der være plads til at presse prisen nogle tusinde kr. Om ikke andet, så koster det ikke noget at spørge - du bliver nok ikke smidt ud af den grund
spock123 skrev ... Jeg er også umiddelbart indstillet på at give den bil en chance - jeg kigger efter min første bil nogensinde, så her spiller forsikringerne jo også ind - det er hundedyrt for en 1.gangskøber som mig - at jeg er 40 år er de jo ligeglade med
Husk på at Toyota har forsikringsaftale med Codan forsikring - så du kan få det til en nogenlunde pris.
Men ja, det er hundedyrt at være førstegangskøber og/eller under 25 år gammel!
Den der Toyota forsikring er til at lukke op og skide i... Jeg fik et tilbud for en ansvarsforsikring til min gamle Starlet 1,3, de skulle have knap 7.000 for det som GF kun skulle have 2.900 for...
Jeg var også ude og prøve den, og bilen er fed - og sjov! Kabinen er langt fra kedelig, hele bilen er alternativ på den sjove måde. De havde desværre kun 1.0´eren hos Toyota i Esbjerg, og den kørte udemærket. Motoren virker noget mere dæmpet og civiliceret end i Aygo. Jeg havde fin plads, trods mine over to meter i højden, men folk på bagsædet og noget i bagagerummet er bare ikke en mulighed, med en eller to som mig foran
Prisen ER hamper, men bilen er også unik, og kan ikke rigtigt sammenlignes med noget fra de andre mærker. Dog tror jeg, den vil være mest fancy, hvis man boede i en storby eller sådan!
Jeg har længe været på udkig efter en lille bil med god plads. Jeg har prøvet Yaris (Ikke så lille), Aygo, Smart, Agila/Splash (Føj for satan) og et par andre. Toyota iQ er den første der har givet mig så god komfort i så lille en bil. Og da den er under 3m, og dermed kun koster det halve over storebælt, er det pludselig lidt sjovere at smutte forbi fra Jylland/Fyn. Den er nem at komme ind og ud af, man sidder godt i den (Jeg gør i hvert fald. 195cm og bred over det hele). Føler jeg har meget bedre plads end i f.eks. Yaris.
Så jeg har købt en 1.4 D-4D med Q3 udstyr, glæder mig til at få den.
Hej PDM - jamen tillykke med den! Den glæder vi os til at se her i klubben
Det lyder som en dejlig bil - den skal jeg altså ud at prøve i diesel udgave - og mon ikke sådan en lille en nok skal køre over de 25km/l som den er opgivet til når den først er kørt til Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
Tillykke med den PDM - hvor lang er leveringstiden på sådan en banditkrabat? Og opretter du ikke en bruger herinde, så vi kan følge lidt med i hvordan det går med den?
Leveringstiden er ganske kort, da jeg har valgt en af dem der stod i landet. Den skal lige have en Ditec, og så skulle jeg ellers kunne få den i løbet af et par dage. Såsnart jeg har fået den, skal jeg nok skamfotografere og dokumentere alt, både godt og skidt. En ting der undre mig, er at modellen med sæder i dellæder virker til at give mere plads i toppen, prøvede både en med standard sæde, og så den med dellæder jeg har valgt at købe.
Nu har jeg fået den. Og den D-4D gør det sgu godt i den lille bil. Jeg kan bekræfte at den med dellæder har mere plads i toppen, hvilket er fedt, jeg har ingen problemer med at finde en god siddestilling. Desværre er jeg blevet syg, og er stort set kørt direkte hjem for at sove, så billederne kommer om 1-2 dage.
Jeg vil sige næsten alt ved den er fedt, det eneste jeg pt. ikke er tilfreds med, er at fjedrene er udlagt for meget til komfort, men der er bestilt TTE (Skulle være et godt kompromis), og så de skoddæk der sidder på (Bridgestone B250), jeg kan også se på ADAC's dæktest fra 2008 at de er ret ringe.
Tillykke med den! Og ja, jeg tror at du ER den første med iQ
Er der iøvrigt en webbie som gider sørge for at man kan vælge "iQ", Urban Cruiser og den sidste nye Toyota som model også, på profilsiden? Det ville være super lækkert!
Med de skærmkasser, tror jeg sagtens 17" kan sidder der, måske også 18", men bredden må nok ikke være så stor, fordi hjulene jo næsten kan dreje på tværs. Og så skal den i hvert fald sænkes 10cm
Det er dejlig med den ros der kommer til den - glæder mig til at se den i virkeligheden Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
Skal man vælge diesel- eller benzin versionen synes I? Diesel går jo længere på literen - og literprisen er lavere - men bilen koster så også væsentligt
mere.. synes det er en svær beslutning, hvad synes I?
@ pdm >> nu du købte den "store" model med diesel og iq3, prøvede du at prutte dig til dellæderet eller
måtte du punge ud for det hele? Tænkte om man kunne prutte sig det eller er det helt umuligt når
modellen er ny, tror du/I? Forhandlerne vil vel gerne sælge bilen...
Jeg er glad for jeg valgte yaris D4D den føles meget mere stærk end 1,3 Benzineren. men alligevel, Jeg betalte mere i indkøb, jeg betaler MEGET mere i vægtafgift. Du skal nok gå ind og kigge på hvor langt du kører, hvor lang tid du planlægger at have bilen og hvad du vil bruge den til. hvis det feks. kun er by kørsel havde jeg valgt benzineren. men er der meget forskellig kørsel eller lange ture kan diesel være en mulighed. Hvis du er komplet ligeglad med pris og bare vil have mest moment, så vil jeg mene du skal gå efter den på diesel