Her forleden dag var det endelig tid til at stereoanlægget i min Avensis T25 skulle have noget opmærksomhed !2amazed
Jeg kørte op til en af mine rigtig gode kammerater gennem rigtig mange år, Mads fra Carsound i Holbæk, som en del herinde fra vist nok har stiftet bekendtskab med.
Vi havde begge afsat dagen til at der skulle ske en hel del med mit stereoanlæg som tidligere var 100% standart.
Vi startede med at splitte dørene fuldstændig ad for at lyddæmpe dem efter alle kunstens regler. Den udvendige del af døren blev ca 60% dækket af 4 mm asfaltplader og til sidst blev der monteret nogle skumplader ud for højttalerne. - klik her! -
Derefter blev den indvendigt del af selve døren også beklædt med asfaltplade, alle hullerne ind til døren blev også lukket af - klik her! -
En færdiglavet adaptor ramme til de nye højttalere blev monteret med silikone og skruer og blev efterfølgende også dæmpet med asfaltplade - klik her! -
Hvorefter mine nye Rainbow Germanium 6,5" enheder blev monteret, - klik her! - de fik også en gang "ekspansionstape" så de slutter helt tæt op mod dørbeklædningen - klik her! -
Nu var turen kommet til selve dørbeklædningerne, den originale dæmpemåtte blev flået af, asfaldplader blev klistret på. - klik her! -
Nyt dæmpefilt blev limet på dørbeklædningen med kontaktlim - klik her! -
Alle 4 døre blev lyddæmpet på denne måde, vi endte med at bruge 3 pakker asfaltplade i det hele, altså 12 plader i det hele kun til dørene. Ret meget bedre dæmpning eksisterer vist ikke !2grin
Rainbow diskanterne fra sættet blev monteret i A-stolperne. Dette er en bedre placering end de originale diskanter, da afstanden fra ens ører til diskanterne bliver stort set den samme som afstanden til mellembasserne, og minimerer dermed behov for tidskompensering. - klik her! -
Da den originale radio/CD i bilen ikke er født med lilieudgang, monterede vi en Audison SLI2 - klik her! - Den laver højttalersignalet om til et liliesignal og genererer et remotesignal til forstærkeren - klik her! -
Derefter blev delefilttrene proppet ind bag ved handskerummet, så de er lette at få ud igen ved en eventuelt justering. - klik her! -
Til allersidst monterede vi en 4 kanals MDS GP4 forstærker under passagersædet - klik her! - Placeringen under sædet har en række fordele, tager ikke plads i bagagerummet, kortere strøm- signal og højttalerkabler - klik her! -
Oprindeligt var det planen at jeg skulle have et meget simpelt setup uden forstærker til fronthøjttalerne, og med en aktiv sub under sædet, men det fik Mads forpurret og lokket mig i fordærv endnu engang
Efter en lang dag med næsten 12 timers arbejde pr mand lykkedes det at blive færdige med bilen.
Lyddæmpningen har virkelig fjernet utrolig meget vejstøj fra dørene, det er planen at vi fortsætter med dæmpning af bagagerum, hjulkasser og hattehylde en anden dag.
Anlægget er kommet til at spille utrolig godt, den ændrede placering af diskanterne har givet en hel anden lydscene i bilen, og koblingen mellem diskant og mellembasser fungerer utrolig godt.
Dog mangler der en subwoofer til at levere noget bund, men forstærkeren er som sagt en 4 kanals med indbygget elektronisk delefilter, og kablet til subben er allerede trukket om i bagagerummet, så det er bare at smække en sub til.
Planen er at jeg i fremtiden skal have en enkelt Rainbow Vanadium 10" enhed som sub. Subben skal laves så den spiller ind igennem midterarmlænet, så den ikke bliver dæmpet unødvendigt af at skulle spille igennem bagsædet, og så jeg slipper for at klaske hele bagagerummet og bagklappen ind i asfaltplade ofr at dæmpe vibrationer i bagagerummet fra subben.
Det eneste problem ved denne løsning er dog at der ingen skilem er bag ved midterarmlænet, der er nemlig solid metal inde bag ved. Planen er at splitte bagsædet helt ad og så skåret metallet væk, hvorefter svigermor forhåbentlig stiller sine evner og symaskine til rådighed for at sy betrækket om. Jeg var igennem samme ballade med bagsædet i den gamle bil, hvor jeg endte med at måtte svejse forstærkning i sædet for at kompensere for det jeg havde fjernet - klik her! - - klik her! - - klik her! -
Puha, det endte sgu med at blive et længere indlæg
uhhhhh - det er da godt nok ren namnam det der!!! Hold da kæft et lækkert stykke arbejde. STOR respekt herfra. Kigger du forbi SCS Kenth? For så skal jeg da vist liiiiiiiige ud og lure den avensis da!!! Skal selv i krig med mit ekstra sæt powerline i morgen tidligt... GLÆDER MIG!
Jamen for pokker Kenth. det glæder mig at se endnu en T25 der må lade standard livet. Smart nok med at smide det asfaldt plade på selve døren, det stod jeg og tænkte på at gøre men kom fra det. hvorfor aner jeg faktisk ikke. men ok, det skal jeg lige have gjort inden SCS. Men iøvrigt rart at se at jeg ikke er den eneste der kan blive sindsyg over klæbeevnen fra toyotas originale filt. !2grin
Jeg håber da bestemt også at du kigger forbi SCS såvi kan komme ud og savle. lige lidt OT har du stadig din pioneer DEQ-P9?? sorry
Tak for de pæne ord, men i virkeligheden er der ikke en skid og se på bilen, bortset fra diskanterne i A-stolpen, resten er jo skjult inde i dørene og under passagersædet
Og den bliver først rigtig sjov at lytte til når jeg får lavet en sub til den.
Oppe ved Mads prøvede vi faktisk at smide en sub fra hans butik i bagagerummet, så vi kunne høre hvordan det kan komme til at lyde, lidt en flad fornemmelse da den blev pillet ud igen !2gah
Jeg regner da helt klart med at komme forbi SCS og hilse på Toyota-folket.
Benjamin, jeg solgte min gamle Pioneer DEQ-P9 sammen med den gamle bil, faktisk solgte jeg hele bilen fuldstændig som den var med anlæg og det hele, da jeg dengang havde planer om at skære helt ned på bilstereo !2confused
Jeg synes også at du, i et af dine første indlæg herinde, skrev noget om at styling og pengebrug på bilen skulle skæres voldsomt ned? Men fair nok - man har et standpunkt til man tager et nyt
Jeg synes også at du, i et af dine første indlæg herinde, skrev noget om at styling og pengebrug på bilen skulle skæres voldsomt ned? Men fair nok - man har et standpunkt til man tager et nyt
112% respekt herfra, det er virkeligt fedt at se indlæg som disse hvor folk virkeligt har kredset omkring detaljerne.
Meget flot arbejde, nu mangler det bare lige at du er GOLD så vi ikke skal sidde og klikke på billederne hver gang vi skal se. Men mon ik det ender med at Benjamin sponserer dit GOLD hihi... Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
ang p9. ok jeg havde nemlig overvejet på et tidspunkt at anskaffe mig sådan en svend. giver det så meget bedre fordeling af diskanten ved at smide dem i a-stolperne? mener at det er jo kun 15 cm ikke?
Benjamin, nu har jeg ikke prøvet at montere diskanten der hvor den originalt sidder, så kan ikke direkte sammenligne placeringen.
Men jeg kan tydeligt høre at "sammenspillet" mellem bas og diskant fungerer rigtig godt i min bil nu, en hel del bedre end de originale i den originale placering, men det er selvfølgelig også nogle helt andre enheder, så nok lidt svært at sammenligne :?
Men ud over "sammenspillet" mellem diskant og bas, er der også den fordel at lydbilledet er rykket noget længere frem ved forruden, hvilket lyder mere naturligt.
De originale fik lyden til at minde lidt mere om at høre musik med hovedtelefoner på, altså hvor det nærmest lød som om musikken kom inden fra ens egen hoved af, i stedet for at det rent faktisk er en person der står et stykke foran dig og synger
Denne gang et forberedende skridt på vejen til en subwoofer, nemlig at få lavet hul igennem armlænet.
For at undgå at subwooferen skal spille hele bagagerummet op, og kun spille ind i selve kabinen, vil jeg have subben til at spille ind igennem midterarmlænet, eneste problem var at der ikke var hul igennem bag midterarmlænet, men det er der nu !2grin
Båndpas er det mest effektive der findes, da du har begge fordele fra både lukket og portet kabinet.
Hifi er meget som religion, men jeg er af den overbevisning at, en 10" enhed er alt rigeligt i en bil. 12" og derover at kun hvis du vil konkurrere i dB
Yep, det er vist de bedste 250 kr jeg har givet ud.
Jeg genbrugte det trykkammer kabinet der var med at jeg købte den, og monterede bare et ekstra portet kabinet foran, så det er blevet noget af en Frankenstien at se på - klik her! - edder manme grimt !2grin
Jeg havde fået en ekstra effektforstærker i julegave af konen, som jeg fik monteret den anden dag
Forstærkeren er en MDS GP4 magen til den jeg har i forvejen. Med den nye forstærker er jeg kommet til at køre med seperat forstærker til diskant og mellembas plus to sæt brokoblede kanaler til subben.
Den "gamle" forstærker var monteret under passagersædet og den nye blev monteret under førersædet, dog temmelig besværligt da Toyota havde besluttet at placere en sensor til ESP systemet under dette sæde.
Det er super lækkert at kunne justere level på diskant og mellembas uafhængigt af hinanden, tidligere justerede jeg level vha nogle modstande indbygget i det passive delefilter, og dengang var diskanterne dæmpet 4 dB i forhold til mellembasserne. Med den nye løsning kan jeg fjerne denne dæmpning i delefilteret og i stedet skrue 4 dB ned for forstærkeren til diskanterne, hvilket giver en hørbar bedre lydkvalitet på diskanterne, da forstærkeren har bedre overskud nu.
Efter jeg har fået justeret det helt ind på plads, leget med delefrekvenser, level og ikke mindst faser på enhederne, er jeg faktisk selv rimelig imponeret over hvor god lyd man kan lave med en forholdsvis billig forstærkerserie og rimelig billige højttalere. Komponenterne har koster en del mindre end hvad jeg har haft i tidligere biler.
Endvidere har jeg hygget mig med at lave et kontrolpanel i askebægeret. Kontrolpanelet indeholder et voltmeter, en sub volume kontrol og 5 kontakter. En af kontakterne styrer om radioen skal tænde sammen med tændingen på bilen, være permanent slukket eller permanent tændt. 1 knap til at styre voltmeteret, 2 knapper til at kunne slukke hver enkelt forstærker. Den sidste knap styrer om kørelyset skal virke normalt på nærlyset, eller om det i stedet er tågelygterne der skal være tændt, hvor det er neddroslet 25% for længere levetid på pærene.
Der er selvfølgelig også lavet belysning af kontrolpanelet med nogle gule / orange lysdioder der matcher resten af instrumentlyset i bilen ;D
Det er sgu lækkert arbejde det der Kenth - top karakter herfra! Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
Lækkert projekt! Men jeg bryder mig ikke rigtigt om designet på din kontrolboks, det er lige en tand for oldstyle til en T25 synes jeg - men funktionerne er lækre!!
Jeg havde fået en ekstra effektforstærker i julegave af konen, som jeg fik monteret den anden dag
Hvor er hun købt henne? Og har de flere af den model?
Du er satme ik rask. Men lækkert ser det sku ud, rigtig lækkert endda. Elsker når ICE ser orig ud og samtide spiller helt fantastiks. Vil dog give smølfen ret, kontrolboksen er ik i ægte T25 stil :-D Men den kan jo gemmes væk under ægte T25 stil. Og det er fandme fedt lavet.
Vil dog give smølfen ret, kontrolboksen er ik i ægte T25 stil :-D Men den kan jo gemmes væk under ægte T25 stil. Og det er fandme fedt lavet.
Det kan jeg selvfølgelig godt følge jer i, men til daglig er "askebægeren" lukket, ved ikke helt hvordan man skulle få det til at se mere originalt ud, så skulle man lave nogle knapper der minder om dem til styring af aircon og radio, men det bliver vist lidt svært !2confused
Magnussen skrev ...
Køre du stadige med passiv filtre?
Ja, kører stadig med passive filtre, men kører bi-amping, dvs et sæt forstærkerkanaler til diskanterne og et sæt til mellembasserne, så kan jeg justere level i forhold til hinanden
Ja, kører stadig med passive filtre, men kører bi-amping, dvs et sæt forstærkerkanaler til diskanterne og et sæt til mellembasserne, så kan jeg justere level i forhold til hinanden
Tænkte det nok, syntes bare du så tit har skrevet om aktive filtre, så det kunne være du havde skiftet.
Er filteret så lavet så der kan køres bi-amping ind over? Eller deler du noget af det med forstærkeren?
Ville da også foretrække noget DSP med aktivt delefilter, men nøjes indtil videre med passiv deling, da min lydkvalitet i forvejen er begrænset af den originale radio og min hi-low konverter der laver højttalersignalet om til et liniesignal.
Delefilteret fra Rainbow sættet er heldigvis forberedt til by-amping så der er seperate indgange til diskant og mellembas, ret heldigt, så jeg slap for at skulle ind i filteret og skære printbaner osv over !2grin
Jeg kører selvfølgelig aktiv deling mellem sub og mellembas
Ville da også foretrække noget DSP med aktivt delefilter, men nøjes indtil videre med passiv deling, da min lydkvalitet i forvejen er begrænset af den originale radio og min hi-low konverter der laver højttalersignalet om til et liniesignal.
Delefilteret fra Rainbow sættet er heldigvis forberedt til by-amping så der er seperate indgange til diskant og mellembas, ret heldigt, så jeg slap for at skulle ind i filteret og skære printbaner osv over !2grin
Jeg kører selvfølgelig aktiv deling mellem sub og mellembas
Passiv deling af Sub er satme også ringe, er prøvet, gør det ALDRIG igen. Ved ik om passiv deling af resten faktisk er lige så ringe, i forhold til aktiv deling. For så er der satme meget at hente der...
Viste godt Rainbow har visse delfilter som er forberet til bi-amping, men ved ik lige hvad du har i fra dem :-D Uanset hvad, så spiller det sikkert
Passiv deling af Sub er satme også ringe, er prøvet, gør det ALDRIG igen.
Nej, heller ikke her, man ender også med nogle sindssyge store spoler !2gah den spole man ender med at have i serie med subben stjæler også noget effekt og smadrer ens dæmpningsfaktor totalt
Magnussen skrev ...
Ved ik om passiv deling af resten faktisk er lige så ringe, i forhold til aktiv deling. For så er der satme meget at hente der...
Langt fra, spolerne oppe i de frekvensområder hvor du deler mellem mellembas og diskant skal slet ikke have nær så mange vindinger (milli Henry) og dermed har du meget mindre tab.
I mit tilfælde kunne jeg godt vælge at smide mit passive delefilter ud og sætte et elektronisk delefilter ind imellem radioen og forstærkeren, men denne vil til enhver en tid bidrage med ekstra støj og forvrængning af signalet, selvfølgelig ikke ret meget hvis man bruger et kvalitetsfilter, men dog alligevel. Så i mit tilfælde tror jeg at jeg er næsten lige så godt stillet med passiv deling, hvor der godt nok er en smule tab, men til gengæld ikke noget bidrag til støj og forvrængning ;D
Hvis jeg skulle investere i noget der virkelig kunne forbedre lyden skulle det vare at smide min Audison high-low konverter ud og i stedet bruge en Audison Bit One converter som både indeholder high-low converter, 4 vejs delefilter, 32 bånds equalizer, tidsforsinkelse på hver udgang og en masse andet kræs - klik her! -
Men igen, så ville jeg nok hellere udskifte min originale radio med noget bedre istedet , men det koster jo desværre penge alt sammen x)
Kenth skrev ... Men igen, så ville jeg nok hellere udskifte min originale radio med noget bedre istedet , men det koster jo desværre penge alt sammen x)
Sad lige og tænkte over hvorfor du stadig kører med den originale fætter ... Banjomin har jo skiftet sin ud - DET virker, men det så / hørte du jo i Bella Center
Kenth skrev ... Men igen, så ville jeg nok hellere udskifte min originale radio med noget bedre istedet , men det koster jo desværre penge alt sammen x)
Sad lige og tænkte over hvorfor du stadig kører med den originale fætter ... Banjomin har jo skiftet sin ud - DET virker, men det så / hørte du jo i Bella Center
Penge penge penge, eller mangel på samme !grr
Synes også rent udseendemæssigt det er synd at udskifte den, da en uoriginal aldrig vil opnå det samme lækre og integrerede look som den originale, men hvis økonomien en dag tillader det, ender det jo nok med det alligevel !2grin
Jeg syntes det ser rigtig godt ud. Modsat Smølfen syntes jeg godt om dit kontrol panel Men hvorfor ønsket om at slukke for forstærkerne individuelt? Fordi man kan, eller bruger du det til noget?
I mit tilfælde kunne jeg godt vælge at smide mit passive delefilter ud og sætte et elektronisk delefilter ind imellem radioen og forstærkeren, men denne vil til enhver en tid bidrage med ekstra støj og forvrængning af signalet, selvfølgelig ikke ret meget hvis man bruger et kvalitetsfilter, men dog alligevel. Så i mit tilfælde tror jeg at jeg er næsten lige så godt stillet med passiv deling, hvor der godt nok er en smule tab, men til gengæld ikke noget bidrag til støj og forvrængning ;D
Dvs at aktive filtre ikke bare er større og dyre, men de kræver samtide langt bedre kabler og installetioner. Dvs det er faktisk meget dyre, kontra passiv filtre... Alt med måde selvfølgelig, men de er altså dyre kan jeg forstå...
Dvs at aktive filtre ikke bare er større og dyre, men de kræver samtide langt bedre kabler og installetioner. Dvs det er faktisk meget dyre, kontra passiv filtre... Alt med måde selvfølgelig, men de er altså dyre kan jeg forstå...
Jeg vil nok hellere udtrykke det sådan her: Hvis et aktivt delefilter er af en mindre god kvalitet, ødelægger det lyden ved at generere støj og forvrængning, det gør et passivt filter trods alt ikke.
Så hvis jeg skulle vælge mellem et halvbilligt aktivt delefilter eller det medfølgende passive delefilter, tror jeg at jeg vil foretrække det passive
Jeg syntes det ser rigtig godt ud. Modsat Smølfen syntes jeg godt om dit kontrol panel Men hvorfor ønsket om at slukke for forstærkerne individuelt? Fordi man kan, eller bruger du det til noget?
Fordi man kan, man er vel nørd
Ej pjat, jeg bruger det primært til at tweake anlægget ind, så jeg kan være sikker på at både diskant og mellembas er justeret korrekt "sidelæns", så man ikke ender i en situation hvor lyden i diskanterne ligger lidt for langt mod venstre og lyden i mellembasserne ligger for langt mod højre, dette synes jeg kan være lidt svært at justere ind uden at kunne skille tingene ad ved at slukke for mellembasserne mens jeg justere diskanterne og omvendt.
Ej pjat, jeg bruger det primært til at tweake anlægget ind, så jeg kan være sikker på at både diskant og mellembas er justeret korrekt "sidelæns", så man ikke ender i en situation hvor lyden i diskanterne ligger lidt for langt mod venstre og lyden i mellembasserne ligger for langt mod højre, dette synes jeg kan være lidt svært at justere ind uden at kunne skille tingene ad ved at slukke for mellembasserne mens jeg justere diskanterne og omvendt.
Jojo, den kan jeg sagtens følge, der plejer jeg bare at nappe en sikring istedet Men jeg skulle bare lige høre om der var andre fordele ved det
Penge penge penge, eller mangel på samme !grr
Synes også rent udseendemæssigt det er synd at udskifte den, da en uoriginal aldrig vil opnå det samme lækre og integrerede look som den originale, men hvis økonomien en dag tillader det, ender det jo nok med det alligevel !2grin
Hahaha ikke engang en uge Kenth - DER GIK IKKE EN UGE!!!
Gale gøjler, jeg glæder mig til at vi må se det en dag!
Hahaha ikke engang en uge Kenth - DER GIK IKKE EN UGE!!!
Gale gøjler, jeg glæder mig til at vi må se det en dag!
He he, ja man skal passe på hvad man siger !2gah
Men Carsound havde lige et godt tilbud på et restparti, som jeg havde meget svært ved at sige nej til !2grin ham Mads er sgu et dyrt bekendtskab !2confused
Så fik jeg lige en weekend til at gå med at modificere adaptor rammen til min nye dobbelt DIN radio.
Den adaptor ramme som toyota leverer er desværre ikke rigitg dobbelt DIN størrelse, passer i stedet til noget Toyota navigation.
For at slippe for nogle ikke super kønne afdækningsstrimler i siderne, har jeg måtte bygge lidt ekstra på i form af spartelmasse.
Adaptorrammen er stort set færdig, har fået sidste gang sprøjtespartel.
Nu er planen at den bliver monteret i bilen uden maling. Efter et par måneder er det forhåbentlig færdig med at sætte sig og synke, derefter bliver det pillet ud igen, sammen med konsollen til air con modulet og dimsen rundt om askebægeret og gearstangen. Dette skal males i bilens originale farve.
Fandme lækkert arbejde det der Kenth! - Lækkert at se billede dokumentation og det hele - må vække inspiration for mange herinde
Glæder mig til at se resten af installationen. Kasper Skeldahl - Klubbens inkassator - aka. inKAZzo Bliv og få 2 års GOLD for kun 300kr.! - Når du vil mere end bare kigge med!
Kenth - du er en ninja i forklædning..... eller noget i den stil! Det er sgu flot arbejde, og jeg er sikker på at når det hele er lakeret og monteret igen, kommer det til at se KNALDhamrende godt ud.... ingen tvivl om det....
Ser godt ud? Har i set det monteret... Tror det ser pissegrimt ud. Ærligt talt. Sku da pisse grimt i grundfarve :-D
Kan da ikke have siddende på mig at det er grimt &| så fandt lige en rest af noget original Toyota spraymaling i bilens farve, så slipper jeg for at se på den jammerlige farve på sprøjtespartlen, indtil jeg får det malet endelig, sammen med resten af delene, hos min maler. Desværre var der lidt klumper i de sidste rester af malingen, så det er ikke blevet 112 %, men det er heldigvis også bare midlertidigt.
Nu er det bare med at få smidt det i bilen, skal desværre have begge sæder og hele midterkonsollen ud igen, da signalkablerne skal forbindes anderledes :?
Som tidligere nævnt er adapter rammen rundt om radioen kun malet midlertidigt, nu skal spartlen lige have lov at sætte sig og synke osv i mindst en måneds tid, derefter bliver det skilt ad igen, og adapter rammen, air con konsollen, askebægeret og det rundt om gearstangen alt sammen malet i bilens originale lak.